نرخ تبدیل چیست؟ نرخ تبدیل یا conversion rate نسبتی است که به طور معمول در بازاریابی دیجیتال برای ارزیابی عملکرد ترافیک وبسایت، کمپینهای بازاریابی و تبدیلها استفاده میشود. برای محاسبه، تعداد تبدیلها را تقسیم بر تعداد کل بازدیدکنندگان بگیرید. به عنوان مثال، اگر یک وبسایت فروشگاهی در یک ماه 200 بازدیدکننده داشته باشد و 50 خرید انجام داده باشد، نرخ تبدیل برابر با 50 تقسیم بر 200، یعنی 25٪ خواهد بود.
تبدیل میتواند به هر اقدام مطلوبی اشاره کند که میخواهید کاربر آن را انجام دهد. این میتواند شامل هر چیزی از کلیک روی یک دکمه تا خرید و تبدیل شدن به مشتری جدید باشد. وبسایتها و برنامهها معمولاً هدفهای تبدیل متعددی دارند، و هر کدام نرخ تبدیل خود را دارند.
نرخ تبدیل چیست و چرا مهم است؟
پیگیری نرخ تبدیل به شما اجازه میدهد عملکرد صفحات وب و برنامههای خود را اندازهگیری کنید. درک درصد کاربرانی که اهداف کسب و کارتان را تکمیل میکنند، موفقیت وبسایت یا برنامهتان را ارزیابی کرده و مناطق بهبودی را شناسایی کنید.
بهبود نرخ تبدیل همچنین به شما امکان میدهد که با همان میزان ترافیک، فروش بیشتری کسب کنید. اگر نرخ خود را دو برابر کنید، عملاً ارزش هزینه تبلیغ خود را دو برابر میکنید. در این صورت میتوانید هزینه تبلیغ خود را کاهش دهید و همان منفعت را که قبلاً داشتید کسب کنید، یا درآمد اضافی را در برنامههای تبلیغاتی جدید سرمایهگذاری کنید.
عوامل گوناگونی میتوانند بر نرخ تبدیل شما تأثیرگذاری کنند و به افزایش یا کاهش آن منجر شوند. اقداماتی به سادگی همچون معرفی پیامهای جدید یا انجام بهینهسازی موتور جستجو (SEO) میتوانند نرخ تبدیلها را به دنبال داشته باشند. اگرچه اصولاً نرخ تبدیل بالاتر بهعنوان نشانهای از عملکرد بهتر در نظر گرفته میشوند، هرچند که هر منبع ترافیکی به تنهایی کافی نیست و ممکن است عوامل دیگری نیز به جذب مشتریان جدید بیشتری کمک کند، حتی اگر نرخ آنها به اندازهی بالاتری نباشد. به عنوان مثال، در مقایسه با تبلیغات نمایشی، ترافیک ارگانیک دارای نرخ تبدیل بالاتری است. این امر به این دلیل است که افرادی که به دنبال محتوای خاصی هستند، اغلب نشانهدهندههای بیشتری از اراده به تبدیل هستند نسبت به افرادی که بر روی تبلیغات بنری کلیک میکنند.
نرخ تبدیل چیست؟ اندازهگیری انواع مختلف
تبدیلپذیری عمومی بهوسیله اندازهگیری عواملی از جمله فرمها، دانلودها و کلیکها قابل ارزیابی است. در همین حال، نرخ تبدیل در دامنه فروشگاهی با توجه به ترکیبی از کلیکهای افزودن به سبد خرید و تعداد فعلی خریدها محاسبه میشود. همچنین، نسبت تبدیل جستجوهای ارگانیک با استفاده از مقالات وبلاگی (همراه با پیگیری اسکرول) نسبت به ترافیک جستجو اندازهگیری میشود.
عوامل زیادی میتوانند بر نرخ تبدیل خوب تأثیر بگذارند، از جمله:
- منبع بازدیدکنندگان برنامه و وبسایت، بستگی به کانالها و وسایل
- انواع تبدیلها مانند پر کردن فرم یا خریدها
- منطقه جغرافیایی، در برخی از کشورها خرید آنلاین محبوبتر است نسبت به دیگران
- پیامهای موجود در صفحات فرود
- انواع دستگاهها مانند دستگاههای تلفن همراه، رایانه رومیزی یا تبلت
- تجربه کاربری، تجربه بهتر، به طور معمول نرخ تبدیل بالاتر
آخرین مورد، تجربه کاربری، یک عامل مهم است. افزودن عناصر به وبسایت یا برنامهتان که ممکن است بهبود نرخ تبدیل به نظر برسد، میتواند به سقفی برخورد کند، جایی که تبدیلهایی از یک اقدام را میگیرید و آنها را در جای دیگر تبدیل میکنید. بنابراین همیشه بر نرخ تبدیلهای کلی و همچنین نرخ تبدیل اقدامهای فردی نظر داشته باشید. شما میخواهید تغییراتی با اثر مثبت خالص داشته باشید، به کل تبدیلها اضافه کنید، نه تنها آنها را از دست دهید تا جای دیگر تبدیل شوند.
بعضی از عناصری که نرخ بالا دارند اما میتوانند به تجربه کاربری منفی آسیب بزنند، شامل موارد زیر هستند:
– پنجرههای پاپ آپ که نرخ تبدیل صفحه را افزایش میدهند، اما در جاهای دیگر را کاهش میدهند.
– بنرها و تبلیغاتی که در خواندن مطلبی مانند یک وبلاگ مزاحمتآمیز هستند.
– الگوهای تاریک، که از پیامدهی مضلوم برای فریب بازدیدکنندگان به تبدیل استفاده میکنند.
نحوه اندازهگیری نرخ تبدیل چیست؟
روشهای متعددی برای اندازه گیری وجود دارد، اما شیوهی قبولشده به طور عمومی برای این منظور عبارت است از:
تعداد کل بازدیدکنندگان / تبدیلها
“بازدیدکنندگان” در اینجا همه افرادی هستند که وبسایت شما را بازدید کردهاند، در حالی که “تبدیلها” مجموع تعداد اقدامات کامل شده در وبسایت میباشند. تقسیم یکی را بر دیگری میدهد و به شما درصدی میدهد که به آن نرخ تبدیل یا Conversion Rate نیز میگویند.
تبدیلهای معمول شامل خریدها، پر کردن فرمها، افزودن به سبد خرید، کلیک بر روی یک فراخوان به اقدام یا هر شاخص کارایی کلیدی (KPI) مهم برای کسبوکار شما مانند تولید سرنخ میباشد. وبسایتهای پیچیدهتر ممکن است هدف از تبدیل کردن تمام بازدیدکنندگان به یک نوع تبدیل را نداشته باشند و نیاز به تنظیم استراتژی بازاریابی دارند. به عنوان مثال، اگر یک وبسایت بزرگ با بخشهای پشتیبانی، حقوقی، وبلاگ و بخشهای دیگری که هیچ فرمی ندارند، دارید، میتوانید معیارها را از بازدیدکنندگان کل خارج کنید تا نرخ واقعیتری را دریافت کنید.
در نظر داشته باشید اگرچه میتوانید نرخ تبدیلها را با محدود کردن دامنه آنها فیلتر کنید، این باعث میشود که یک بخش از وضوح نرخ تبدیلهای کلی از دست برود. نرخ تبدیلهای بالاتر ممکن است نرخ تبدیلهای دیگر را در دیگر مناطق کاهش دهد.
نرخ تبدیل واقعی و سفارشیتر ممکن است به شکل زیر باشد:
تعداد بازدید صفحات محصولات/تعداد کلیکهای فراخوان به اقدام در سبد خرید
بازدیدهای صفحه فرود / پر کردن فرم برای دانلود یک کتاب الکترونیک
برای شروع اندازهگیری، از ابزاری مانند Google Analytics استفاده کنید تا یک داشبورد پیگیری نرخ را تنظیم کنید تا به راحتی در طول زمان پیگیری شود. اکثر ابزارهای پیگیری وب همراه با بسیاری از انواع مختلف رویدادهای پیگیری تبدیل به صورت پیشفرض هستند و باید به محض نصب دادههای بازدیدکننده را ثبت کنند.
نحوه بهبود نرخ تبدیل شما چیست؟
ترکیبی از مراحل تشخیص اهداف، محاسبه نرخ تبدیل آنها و بهینهسازی وبسایت یا برنامه شما جهت دستیابی به نرخهای تبدیل بالاتر با عنوان بهینهسازی نرخ تبدیل یا به اختصار CRO معرفی میشود. در راستای بهینهسازی تبدیل، فرضیهها برای تبیین دلایلی که باعث عدم تبدیل بازدیدکنندگان میشود، تشکیل میشود و ایدههایی جهت بهبود تبدیلها پدید میآید. سپس این ایدهها از طریق فرآیند آزمایش A/B تست میشوند؛ در این روش، دو نسخه از یک صفحه به یکدیگر مقایسه میشوند تا تأثیر بهتری را نشان دهند. با بهروزرسانی مداوم، شما میتوانید عملکرد وبسایت یا برنامه خود را با ترافیک کمتر بهبود داده و تبدیلهای بیشتری را به کسبوکارتان ایجاد کنید.