لیست استارتاپ های فضایی و ماموریت های آن ها

استارتاپ های فضایی
استارتاپ های فضایی

هنر ایجاد چیزی از هیچ، دقیقا همان رسالت استارتاپ ها می باشد. استارتاپ ها، روش های قدیمی انجام کار را به سرعت تغییر می‌دهند . راه‌حل‌های خلاقانه‌ای برای حل برخی از سخت‌ترین مشکلات پیدا می‌کنند که منجر به ابتکارات نوآورانه می‌شود. از گذشته تا به حال، این نوآوری به سرعت در فضا در حال وقوع است و هدف پیدایش استارتاپ های فضایی می گردد. تجاری‌سازی مدار پایینی زمین (LEO) در دهه گذشته باعث ظهور بسیاری از استارتاپ های فضایی شده است. در برهه زمانی هستیم که فناوری‌های جدیدی که توسط استارتاپ‌ها توسعه داده می‌شود، راه را برای اکتشافات فضایی آینده باز می‌کند.

گزارش استارتاپ های فضایی 2022 در خصوص بروزرسانی در مورد سرمایه‌گذاری در حامل های تجاری فضایی توسط Brice Tech نشان می‌دهد که حامل های فضایی استارتاپ ها در طول سال 2021 بیش از 15 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جذب کرده‌اند. رکورد 7.7 میلیارد دلاری که در سال 2020 را شکست. علاوه بر این، سال 2021 یک سال رکورد برای تعداد معاملات استارتاپ‌های فضایی بود. در سال 2021، 10 استارتاپ فضایی از طریق به بازار عرضه عمومی رفتند و نزدیک به 4 میلیارد دلار جذب سرمایه کردند.

فرصت های پیش رو استارتاپ های فضایی

براساس گزارش، برنامه Artemis NASA که به هدف سفر انسان‌ها به کره ماه تا سال 2025 می‌پردازد، چالش ها و فرصت‌های مهمی برای شرکت‌های استارتاپ فضایی ایجاد می‌کند. این برنامه در طول دهه جاری با هدف ایجاد حضور پایدار در ماه ادامه دار خواهد بود و فرصت‌ها مختلفی ارائه خواهد کرد.

علاوه بر مباحث اکتشاف در کره ماه و تشکیلات مدارهای متداول زمینی (LEO)، وسایل پرتاب، ماهواره‌های کوچک، خدمات در مدار، مونتاژ و تولید در مدار و همچنین امور امنیت ملی زمینه‌هایی برای فرصت‌های استارتاپ‌های نوآورانه معرفی می کند. پویایی درآمد و عملکرد عملیاتی شرکت‌های استارتاپ فضایی در حال رشد، گزینه‌های مهمی در حوزه استارتاپ های فضایی است که باید در آینده دنبال شوند.

در نظرسنجی فضایی سال 2023 که توسط دلویت با هدف درک نگرانی‌ها و رویکردهای شرکت‌های فضایی انجام شد، ۸۲ درصد از مدیران ارشد گفتند که نوآوری در بازار فضا برای سازمان‌شان اولویت دارد. بر اساس نظرسنجی فضایی دلویت، نوآوری باعث افزایش کارآمدی در توسعه سیستم‌های فضایی جدید و پرتاب ماهواره ها به فضا است ، که به نوبه خود به سازمان‌های گسترده‌تری امکان مشارکت در این زمینه را فراهم کرده است.

دلویت پیش‌بینی می‌کند که با گسترش بازار فضایی، نقش شرکت‌های خصوصی در بازار فضا در دهه آینده احتمالاً افزایش خواهد یافت. ۹۸ درصد از مدیران ارشد در نظرسنجی گفتند که نقش شرکت‌های خصوصی در بازار فضا احتمالاً به دلیل خدمات نوظهور مانند خدمات داده فضایی و تولید در فضا گسترش خواهد یافت. به طور مداوم، احتمالاً شرکت‌های خصوصی بیشتری سرمایه وارد خواهند کرد که می‌تواند به رشد تحقیق و تفحص در امور فضایی کمک کند.

برخی استارتاپ های حوزه فضا

FIREFLY AEROSPACE

تمرکز این استارتاپ فعال در حوزه های فضایی بر توسعه مجموعه ای از وسایل پرتاب، وسایل فضایی و خدمات فضایی است. وسایل پرتاب فضایی شرکت Firefly، به همراه سایر وسایل فضایی مانند Space Utility Vehicle و Blue Ghost Lunar Lander، ماموریاتی برای انتقال ازمدار پایینی زمین (LEO) تا سطح ماه و فراتر از آن دارند. اخیراً این شرکت قرارداد ۱۱۲ میلیون دلاری با NASA برای ارسال چندین محموله باری در سال ۲۰۲۶ دریافت کرد. همچنین یک ماموریت انتقال فضایی دیگری که توسط شرکت Commercial Lunar Payload Services (CLPS) NASA محول شده تا شرکت از فضاپیمای Blue Ghost خود در عملیات تحقیقاتی کشف فضاهای قابل سکونت در کره ماه استفاده کند.

Relativity Space

 Relativity به عنوان اولین شرکتی است که موفق به نمایشگرهای سه‌بعدی موشک‌ها شد. رویکرد جدیدی را برای طراحی، چاپ و پرواز موشک‌های خود اختراع کرد. با آغاز از اولین موشک چاپ سه‌بعدی جهان، Terran 1، و سپس Terran R، یک وسیله پرتاب چاپ سه‌بعدی بزرگتر بود. بیشتر موشک‌ها امروزه بر اساس تولید افزودنی شکل میگیرند. ۸۵ درصد از موشک Terran 1 شرکت Relativity از این فرآیند تشکیل شده است. با ادغام چاپ سه‌بعدی، هوش مصنوعی و روباتیک خودکار، این شرکت به عنوان نخستین کارخانه آینده راه‌اندازی می‌کند.

Astranis

Astranis  در حال ساخت ماهواره‌های ارتباطی کوچک و با هزینه کم است تا با چهار میلیارد نفری که در حال حاضر دسترسی به اینترنت ندارند، ارتباط برقرار کند. هر ماهواره از مدار جغرافیایی (GEO) عمل می‌کند و دارای یک طراحی نسل بعدی با وزن فقط ۴۰۰ کیلوگرم است و از یک بار چرخشی نرم‌افزاری مالکیتی استفاده می‌کند. این فناوری بار دیجیتال این امکان را فراهم می‌کند که فرکانس و پوشش قابلیت انعطاف‌پذیری داشته باشد و از طیف ارزشمند موجود به حداکثر استفاده برساند. با بهره‌برداری از ماهواره‌های خود و ارائه آنها به مشتریان به عنوان یک راه‌حل کلید در دست، Astranis  می‌تواند پهنای باند به عنوان یک خدمت واگذاری فراهم کند و بازارهایی را که قبلاً قابل دسترسی نبوده‌اند را باز کند.

استارتاپ های فضایی

GRAVITICS

 Gravitics یک شرکت سخت‌افزار نسل بعدی است که ساختارهای فضایی بزرگ برای زندگی انسان در فضا طراحی و تولید می‌کند. تولیدات سفینه‌سازی با کیفیت را به صنعت هوافضا می‌آورد. Gravitics در نوامبر ۲۰۲۲ با ۲۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری اولیه قصد دارد ماژول‌های ایستگاه فضایی را بسازد. ارائه اصلی این شرکت یک ماژول بزرگ به نام StarMax است. این ماژول عمومی، تا ۴۰۰ متر مکعب (۱۴,۰۰۰ فوت مکعب) از حجم مسکونی قابل استفاده را فراهم می‌کند. برای پشتیبانی از توسعه و تولید ابتدایی، Gravitics در سال ۲۰۲۲ تسهیلاتی جدید به مساحت ۴۲,۰۰۰ فوت مربع در شمال سیاتل راه‌انداخت.

Think Orbital

یک توسعه‌دهنده زیرساخت فضایی که پلتفرم‌های فضایی بزرگ، مقیاس‌پذیر و با کارایی هزینه‌ را بسازد. این پلتفرم‌ها از طریق جوشکاری خودکار در فضا، روباتیک و تولید بزرگواره‌های فلزی در حال ساخت هستند. ThinkPlatform  کروی حجیمی را ارائه می‌دهد که از آثار زباله مداری و اثرات حرارتی محافظت می‌کند. جهت انجام فعالیت‌های ISAM، سکونتگاه برای ماموریت‌های فضانوردان و گردشگری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پلتفرم‌ها که برای یک پرتاب و به صورت خودکار در مدار مونتاژ می‌شوند، می‌توانند برای چندین ماموریت فضایی پشتیبانی کنند. این پلتفرم‌ها می‌توانند از طریق یک پرتاب تا ۴,۰۰۰ متر مکعب از حجم داخلی را در فضا ارائه دهند. قادر به پشتیبانی از ماموریت‌های بهبود زباله‌های فضایی فعال (ADR) و دیگر موارد استفاده هستند. این شرکت همچنین قصد دارد برای مونتاژ فضایی یک ترکیب از بازوی روباتیک و یک تفنگ جوشکاری پرتو الکترونی را به کار گیرد.

منبع: http://www.techbriefs.com

شما هم دیدگاه خود را بنویسید.