بنیانگذاران استارتاپ طیف وسیعی از گزینههای تامین مالی مختلف را برای افزایش سرمایه برای شرکتهای خود دارند. اگر به دنبال راههای مختلفی برای تأمین مالی کسبوکار خود هستید، ممکن است به شتاب دهنده های استارتاپ علاقه مند شوید. از میان این گزینهها، شتاب دهنده های استارتاپ یکی از بهترین ابزارهای موجود برای کمک به بنیانگذاران استارتاپ ها هستند که کسبوکار خود را در زمانی که از قبل جذب شدهاند، رشد دهند. همچنین علاوه بر مقاله بهترین شتابدهنده های دنیا برای اطلاعات بیشتر مقاله بهترین شتابدهنده های ایران را نیز مطالعه کنید
درک این نکته مهم است که شتاب دهندههای استارتاپ چیزی بیش از سرمایه ارائه میدهند، اما میزان سرمایهای که میتوانید از آنها به دست آورید در مقایسه با سایر گزینههای تامین مالی ناچیز است. با این حال، این به روشهای دیگر جبران میشود، زیرا مزایایی را برای کارآفرینانی که به دنبال یادگیری، ایجاد ارتباطات و مقیاسبندی کسبوکار خود هستند، ارائه میکنند.
بهترین شتابدهنده های دنیا ،شتاب دهنده استارتاپ چیست؟
شتاب دهندههای استارتاپ، برنامههای همگروهی برای بنیانگذاران استارتاپ هستند که راهنمایی، سرمایهگذاری مخاطرهآمیز و ارتباطات را به سرمایهگذاران بالقوه و یا شرکای تجاری ارائه میدهند. این برنامهها برای حمایت از استارتاپهای در مراحل اولیه با محصول حداقل ارزش (MVP) طراحی شدهاند تا به رشد و مقیاس سریع آنها کمک کند.
شتاب دهنده های استارتاپ معمولاً ثابت هستند و در ازای درصد مشخصی از حقوق صاحبان سهام در شرکت هایی که برای برنامه های خود انتخاب می کنند، مقدار سرمایه مشخصی را ارائه می دهند. فرآیند انتخاب برای هر شتاب دهنده راه اندازی متفاوت است. با این حال، به طور کلی برخی از فرآیندهای درخواست و ارزیابی وجود دارد که بنیانگذاران باید برای شانس انتخاب شدن از آن عبور کنند. استارتاپها معمولاً در دستههایی با اندازه مشخص در شتاب دهندهها پذیرفته میشوند و شتاب دهندههای استارتاپ معمولاً سالانه 1 تا 3 دسته از شرکتهای جدید را انتخاب میکنند. اکثر شتاب دهنده های استارتاپی آماده حمایت از استارتاپ های در مراحل اولیه در صنایع مختلف هستند، اما برخی بر شرکت ها در بخش های خاص تمرکز می کنند.
14 تا از بهترین شتابدهنده های دنیا
بیش از 200 شتاب دهنده استارتاپ تنها در ایالات متحده و بسیاری دیگر در سراسر جهان وجود دارد. با وجود تعداد بسیار زیادی که میتوانید از بین آنها انتخاب کنید، دشوار است که بدانید از کجا شروع کنید. در اینجا 15 مورد از بهترین شتاب دهنده های استارتاپ را برای شما آورده ایم که می توانید آنها را بررسی کرده و درخواست کنید:
Y Combinator
اگر نام یک شتاب دهنده استارتاپی را شنیده اید، احتمالا Y Combinator است. این شرکت که در سال 2005 تأسیس شد، یکی از قدیمی ترین شتاب دهنده های استارتاپی است و پیشگام شتاب دهنده ها محسوب می شود.
Y Combinator دو بار در سال بودجه اولیه را برای دسته جدیدی از استارتاپها فراهم میکند و در طول برنامه شتاب دهنده دوسالانه و سه ماهه با شرکتهایی که سرمایهگذاری میکند همکاری نزدیکی دارد.
این شرکت در سال 2005 بنا شده است و پایه گذار 4469 استارتاپ ها است که از این تعداد 444 خروجی داشته است؛ در کشور آمریکا بنا شده است و در ازای تخصیص 7% سهام 150000 دلار در اختیار استارتاپ ها قرار می دهد.
Plug and Play Tech Center
مرکز فناوری Plug and Play یکی از فعال ترین شرکت های VC است که دفتر مرکزی آن در سیلیکون ولی است. این مکان در بسیاری از کشورهای مختلف از جمله آلمان، فرانسه، اسپانیا، هلند، مکزیک، برزیل، چین، هند، ژاپن و غیره قرار دارد. مرکز فناوری Plug and Play همچنین با صدها شرکت، سازمان دولتی و دانشگاه همکاری میکند تا برنامههای شتاب دهنده منحصربهفردی را برای شبکه بیش از 30000 استارتاپ خود در سراسر جهان اجرا کند.
این شتاب دهنده در سال 2006 بنا شده است و 1447 استارتاپ ها را کنون تامین مالی کرده است که از این تعداد 140 استارتاپ به سرانجام رسیده اند و از معروف ترین آن ها می توان Dropbox، PayPal، Rappi را نام برد. این شتاب دهنده که در بیش از 30 نقطه در سراسر جهان وجود دارد در بیش از 20 صنعت، از جمله AgTech، انرژی، فناوری سازمانی، فینتک، سلامت، شهرهای هوشمند و غیره فعالیت می کند.
TechStars
TechStars که فقط یک سال دیرتر از Y Combinator تأسیس شد، یکی دیگر از شتاب دهندههای سرمایهگذاری خطرپذیر و استارتاپهایی است که راه را برای سایرین پیشگام کرد. تفاوت بزرگ بین TechStars و Y Combinator این است که TechStars برنامه های شتاب دهنده مبتنی بر مربیگری را در بیش از 15 کشور در سراسر جهان ارائه می دهد. بنیانگذاران استارتاپهایی که برنامه شتاب دهنده ۹۰ روزه TechStars را تکمیل میکنند، همچنین به شبکه جهانی منابع این شرکت دسترسی دائمی پیدا میکنند.
این شتاب دهنده در سال 2006 بنا شده است و 4116 استارتاپ ها را کنون تامین مالی کرده است که از این تعداد 951 استارتاپ به سرانجام رسیده اند و از معروف ترین آن ها می توان SalesLoft، Zipline، SendGrid را نام برد. این شتاب دهنده که در بیش از 15 نقطه در سراسر جهان وجود دارد در صنعت تکنولوژی فعالیت می کند و در ازای تخصیص 6 درصد سهام مبلغ 20000 دلار در اختیار استارتاپ ها قرار می دهد.
500 Startups
500 استارت آپ یکی از فعال ترین برنامه های سرمایه گذاری اولیه در جهان را ارائه می دهد. برنامه شتاب دهنده آنها در سانفرانسیسکو چهار ماه است. این امکان دسترسی بنیانگذاران به جامعه، سرمایه گذاران و مربیان شرکت و همچنین فضای اداری رایگان، پشتیبانی و ارتباطات جهانی را فراهم می کند.
این شرکت در سال 2010 بنا شده است و پایه گذار 2600 استارتاپ ها است که از این تعداد 339 خروجی داشته است؛ در کشور آمریکا بنا شده است و در ازای تخصیص 6 درصد سهام 150000 دلار در اختیار استارتاپ ها قرار می دهد. از معروف ترین شرکت هایی که تحت حمایت این شتاب دهنده رشد کرده اند می توان Udemy، Grab و Canva را نام برد.
MassChallenge
MassChallenge یک شتاب دهنده جهانی غیرانتفاعی است که به حمایت از نوآوری و کارآفرینی از طریق همکاری و توسعه اختصاص دارد. استارتاپهایی که در برنامه شتاب دهنده MassChallenge پذیرفته میشوند، چهار ماه برنامه درسی، راهنمایی و رویدادهای نمایشگاهی را پشت سر میگذارند تا رشد، تأمین مالی و همکاری شخص ثالث را افزایش دهند.
این شتاب دهنده در سال 2009 در آمریکا بنا شده است و 2103 استارتاپ ها را کنون تامین مالی کرده است که از این تعداد 562 استارتاپ به سرانجام رسیده اند و از معروف ترین آن ها می توان SpringHelth، Bitso، Kickstarter را نام برد. این شتاب دهنده بودجه اولیه در اختیار قرار نمیدهد، اما استارتاپ های شرکت کننده می توانند برای جوایز نقدی رقابت کنند.
SOSV
SOSV یک شرکت سرمایه گذاری مخاطره آمیز چند مرحله ای است که برنامه های شتاب دهنده مختلف جهانی را برای 3 تا 6 ماه اجرا می کند. SOSV سالانه با 150 استارت آپ جدید سرمایه گذاری می کند و با آنها همکاری می کند و بیش از 1000 مربی در سراسر جهان ارائه می دهد. این شرکت دارای شتاب دهنده های مختلف بازار خاص در اروپا، آسیا و ایالات متحده آمریکا است. برنامه های قابل توجه SOSV عبارتند از HAX، IndieBio، Chinaaccelerator، Mox و Dlab.
این شرکت در سال 1995 در آمریکا بنا شده است و پایه گذار 2369 استارتاپ ها است که از این تعداد 58 خروجی داشته است؛ حوزه کاری این شتاب دهنده در سخت افزار، نرم افزار، خدمات مشتریان، بازی سازی و … می باشد و از معروف ترین استارتاپ های رشد کرده در این شتاب دهنده می توان به NotCo، Perfect Day، Upside Foods اشاره کرد.
Founder Institue
این مؤسسه برنامه هایی را در بیش از 180 شهر در سراسر جهان به 9 زبان اجرا می کند. این شرکت به کارآفرینان و تیمهای اولیه کمک میکند تا با ایجاد یک شبکه پشتیبانی حیاتی از کارشناسان استارتاپ محلی، جذب سرمایهشان را افزایش دهند. هر بخش جهانی از مؤسسه دارای مدیران و مربیان محلی است که از برترین رهبران استارت آپی در جهان هستند.
این شتاب دهنده در سال 2009 در آمریکا بنا شده است و 591 استارتاپ ها را کنون تامین مالی کرده است که از این تعداد 259 استارتاپ به سرانجام رسیده اند و از معروف ترین آن ها می توان FightCamp، Udemy، Peerby را نام برد. حوزه کاری این شتاب دهنده در خصوص قراردادهای مشتری محور، قراردادهای سازمان محور، موبایل و تکنولوژی می باشد.
Alchemist Accelerator
Alchemist Accelerator خود را به عنوان بهترین شتاب دهنده جهان برای استارت آپ هایی معرفی می کند که از شرکت ها به جای مصرف کنندگان درآمد کسب می کنند. به عبارت دیگر، برای استارت آپ هایی است که می خواهند به جای افراد، شرکت های بزرگ را هدف قرار دهند. این شرکت یک برنامه شتاب دهنده 6 ماهه در منطقه خلیج سانفرانسیسکو برای 25 تیم ارائه می دهد.
این شرکت در سال 2021 در آمریکا بنا شده است و پایه گذار 569 استارتاپ ها است که از این تعداد 51 خروجی داشته است؛ حوزه کاری این شتاب دهنده در سخت افزار، نرم افزار، خدمات مشتریان، بازی سازی و … می باشد و از معروف ترین استارتاپ های رشد کرده در این شتاب دهنده می توان به NotCo، Perfect Day، Upside Foods اشاره کرد.
اما در ادامه سعی می شود اطلاعات بیشتری از بهترین شتاب دهنده های دنیا در اختیار خوانندگان عزیز قرار گیرد:
NFX
NFX یک شرکت سرمایهگذاری است که بهصورت انحصاری بر روی راهاندازی و رشد استارتاپهای مرحله pre-seed و seed تمرکز میکند. این شرکت به جامعه موسسان و استارتاپهای خود اشاره میکند به عنوان “NFX Guild”، یک پلتفرم همکاری برای کارآفرینان برای اتصال، شبکهسازی و همکاری. NFX با موسسات به صورت یکپارچه در طول خروج از پرتفولیو خود همکاری میکند.
مکان: پالوآلتو، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا
صنایع: صنعت خاصی را دنبال نمی کند و در همه زمینه های کاری امکان استفاده از این شتاب دهنده وجود دارد.
آنچه ارائه میدهند: 120,000 دلار به ازای 5% سهام.
اطلاعات دیگر:
تاریخ تأسیس: 2015
استارتاپهای حمایت شده: 469
خروجیها: 99
شرکتهای برتر: Doordash، Lyft و Playtika
استارتاپ بوتکمپ
استارتاپ بوتکمپ یک برنامه شتاب دهنده 3 ماهه یکپارچه است که فرصتهایی برای استارتاپها در شهرهای مختلف جهان ارائه میدهد. شهرهای مهم مربوط به شتاب دهندهها، شامل لندن، نیویورک، سنگاپور، برلین و آمستردام است.
مکان: شهرهای بینالمللی مختلف
صنایع: فینتک، فشنتک، پایداری، ورزش و رویدادتک و صنایع دیگر
آنچه ارائه میدهند: 15,000 یورو به ازای 6-8% سهام.
اطلاعات دیگر:
تاریخ تأسیس: 2010
استارتاپهای حمایت شده: 541
خروجیها: 39
شرکتهای برتر: SendCloud، Kuda و Datumize
AngelPad
AngelPad به عنوان برترین شرکت شتاب دهنده مستقر در ایالات متحده آمریکا توسط برنامه سنجش شتاب دهنده MIT در هر از سال 2015 رتبهبندی شده است. دو بار در سال، این شرکت 15 استارتاپ را برای پیوستن به برنامه شتاب دهنده 3 ماهه خود در سانفرانسیسکو یا نیویورک انتخاب میکند. در طول برنامه یکپارچه، AngelPad با موسسان در زمینههایی مانند یافتن تطبیق محصول-بازار، تعریف بازار هدف و دریافت اعتبار اولیه برای شرکت همکاری میکند.
مکان: سانفرانسیسکو، کالیفرنیا/نیویورک، نیویورک، ایالات متحده آمریکا
صنایع: صنعت خاصی را دنبال نمی کند و در همه زمینه های کاری امکان استفاده از این شتاب دهنده وجود دارد.
آنچه ارائه میدهند: 120,000 دلار به ازای 7% سهام.
اطلاعات دیگر:
تاریخ تأسیس: 2010
استارتاپهای حمایت شده: 150
خروجیها: 37
شرکتهای برتر: Postmates، Pipedrive و Vungle
Seedcamp
Seedcamp یکی از قابلتوجهترین صندوقهای شتاب دهنده استارتاپ در اروپا است. آنها بر روی استارتاپهایی با اهداف جسورانه برای جهان که از فناوری برای موفقیت استفاده میکنند، تأکید میکنند. آنها در بیش از 400 کسبوکاری که صنعت را تغییر دادهاند، از جمله نه تازهوارد اروپا حمایت کردهاند.
مکان: لندن، انگلستان
صنایع: فناوری
آنچه ارائه میدهند: سایزهایی از 300,000 تا 500,000 پوند
اطلاعات دیگر:
تاریخ تأسیس: 2007
استارتاپهای حمایت شده: 612
خروجیها: 159
شرکتهای برتر: Wise، Revolut و Popup
Founders Factory
Founders Factory به عنوان یک شرکت همکار با استارتاپها از پایه، شرکتهای با رشد بالا را از طریق ایدهها، فناوری و مدلهای کسبوکار نوآورانه ایجاد میکند. آنها برنامهای شش ماهه و 30,000 پوند سرمایه برای استارتاپهای واجد شرایط فراهم میکنند. همچنین دسترسی به شبکه بزرگی از شرکای شرکتهای بزرگ و کارکنان با تجربه دارند.
مکان: لندن، انگلستان
صنایع: فینتک، سلامت، آب و هوا، رسانهها و ارتباطات، مصرفکننده و Web3.
آنچه ارائه میدهند: 30,000 پوند در ازای 8 درصد سهام.
اطلاعات دیگر:
تاریخ تأسیس: 2015
استارتاپهای حمایت شده: 119
خروجیها: 13
شرکتهای برتر: Feedr، Flourish و Airsupply
Boost VC
Boost VC در بیش از 250 کسبوکار سرمایهگذاری کرده است. آنها بر روی استارتاپهایی با تمرکز بینالمللی و ایدههای بزرگ تمرکز دارند. آنها تیمهایی را جستجو میکنند که بتوانند رویاهای خود را عملی کنند و تکنولوژیهای نوظهور را تحت تأثیر قرار دهند.
مکان: سان ماتئو، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا
صنایع: صنعت خاصی را دنبال نمی کند و در همه زمینه های کاری امکان استفاده از این شتاب دهنده وجود دارد.
آنچه ارائه میدهند: 100,000 دلار به ازای 7% سهام.
اطلاعات دیگر:
تاریخ تأسیس: 2010
استارتاپهای حمایت شده: 250
خروجیها: 40
شرکتهای برتر: Coinbase، Aragon و Etherscant
این تنها چند مثال از شتاب دهندههای معروف است و در بازار بسیار بیشتری وجود دارند. در اصل به شما توصیه میکنیم قبل از درخواست و حضور در هر شتاب دهنده، تحقیقات دقیقی انجام داده و با نیازهای خاص و رویکرد شتاب دهنده مورد نظر آن را انتخاب نمایید.
شتاب دهنده اشتارتاپ
شتاب دهنده های استارتاپ چقدر عمر می کنند؟
مدت زمان معمول یک برنامه شتاب دهنده استارتاپ از 3 تا 6 ماه است. در طول این مدت، بنیانگذاران استارتاپها اغلب به محل برنامه منتقل میشوند، که ممکن است در وادی سیلیکون یا یک مرکز فناوری جهانی دیگر قرار داشته باشد.
اگرچه طبیعی است که کالیفرنیا یکی از بزرگترین ارائهدهندگان شتاب دهندههای استارتاپ است، اما برنامههایی در سراسر جهان وجود دارند. برخی برنامهها حتی زمان را بین مکانهای مختلف تقسیم میکنند و این امکان را میدهند تا به شبکههای جهانی بیشتری دسترسی داشته باشید و یادگیریهای گستردهتری داشته باشید.
شتاب دهنده های استارتاپ چقدر سرمایه گذاری می کنند؟
مقدار سرمایهگذاری شتاب دهندههای استارتاپ میانگین در بازه 20,000 تا 150,000 دلار است. تقریباً همه شتاب دهندههای استارتاپ یک مبلغ یکجا را برای دریافت درصدی مشخص از سهام شرکت شما ارائه میدهند، معمولاً حدود 5-7 درصد. با این حال، برخی شتاب دهندهها حتی تا 15 درصد سهام یا حتی تا 1 درصد سهام میخواهند. برخی از شتاب دهندههای استارتاپ حتی اصلاً درخواست سهام نمیکنند، به ویژه کسانی که توسط دانشگاهها و مؤسسات آموزشی اداره میشوند.
فرصت های شبکه سازی یکی از مهمترین مزایای پیوستن به یک شتاب دهنده استارتاپ دسترسی به فرصتهای شبکهسازی منحصربهفرد است. برنامههای شتاب دهندههای معتبر جوامعی از سرمایهگذاران همرده، فارغالتحصیلان برنامه، منتورها و بنیانگذاران دیگر هستند. به دست آوردن انقدر ارتباطات از طریق یک برنامه مشترک ممکن است مفید باشد، به ویژه زمانی که به دنبال جذب سرمایهگذاران، شرکای تجاری یا اعضای تیم برای تقویت کسبوکار خود هستید.
راهنمایی شخصی و منتوری:
یکی دیگر از مزایای عظیم شتاب دهندههای استارتاپ، راهنمایی شخصی و اغلب تک به تک به بنیانگذاران است. این راهنمایی معمولاً توسط کارآفرینان سریال، بنیانگذاران و سرمایهگذارانی ارائه میشود که دانش و مهارتهای لازم برای موفقیت یک شرکت جدید را دارند. این افراد به صورت نزدیک با استارتاپهای انتخاب شده بر روی توسعه مهارتها همکاری میکنند، به آنها در پیشگیری از چالشهای مرحله اول کمک میکنند و آنها را برای جذب سرمایهگذاری اولیه آماده میکنند. منتورهایی که با یک برنامه ش
فرصتهای همکاری و شراکت:
از آنجایی که استارتاپها برای برنامههای شتاب دهنده به صورت گروهی انتخاب میشوند، شما همچنین فرصتی برای ملاقات و ارتباط با بنیانگذاران در مراحل اولیه خواهید داشت. این میتواند فرصتی برای یادگیری از یکدیگر و به اشتراک گذاری دانش در مورد چالشهای مشترکی که همه استارتاپها با آن روبرو میشوند، فراهم کند. همچنین این فرصتها میتواند فرصتهای همکاری و حتی شراکتهای تجاری را فراهم کند.
به عنوان مثال، شما ممکن است با یک بنیانگذار دیگری که در حال توسعه چیزی است که میتواند در محصول یا خدمات شما یکپارچه شود، آشنا شوید و تصمیم بگیرید که با همکاری شروع به کار کنید.
سرمایهگذاری اولیه به طور طبیعی:
مبلغ قابل توجهی پول که توسط یک شتاب دهنده استارتاپ ارائه میشود، یک جذابیت برای هر بنیانگذار است. با این حال، مبلغ 20,000 تا 150,000 دلار نمیتواند مقدار بسیار زیادی در دنیای استارتاپها باشد، اما این سرمایهگذاری اولیه میتواند برای استخدام اعضای جدید تیم، اجاره فضای دفتری و پرداخت هزینههای کلیدی دیگر مورد استفاده قرار گیرد.
افزایش فرصتهای جذب سرمایهگذاری:
هرچند شتاب دهندههای استارتاپ فقط مبلغ مشخصی از سرمایهگذاری را به فارغالتحصیلان خود ارائه میدهند، اما این شتاب دهنده ها تأکید دارند که بنیانگذاران را برای جذب سرمایهگذاری بیشتر از طریق سرمایهگذاری بذر آماده کنند.
طبق آمارها، تقریباً 38% از استارتاپهایی که از طریق برنامههای شتاب دهنده عبور میکنند، تأمین مالی سری A را جذب میکنند و شرکتهای شتاب دهنده نسبت به شرکتهای غیر شتاب دهنده 50% احتمال بیشتری برای جذب سرمایهگذاری بذر دارند.
بهترین شتابدهنده های دنیا ،چه زمان می توان به یک شتاب دهنده ورود کرد؟
زمان ورود به یک شتاب دهنده استارتاپ هنگامی که در نظر دارید به یک شتاب دهنده استارتاپ بپیوندید یا نپیوندید، ابتدا باید از خودتان بپرسید چرا میخواهید پیوست کنید. تصمیم بگیرید که آیا شما فقط به دنبال پول هستید یا آیا میخواهید همه سایر مزایای یک شتاب دهنده را هم داشته باشید.
اگر تنها به دنبال سرمایهگذاری ونچر هستید، ممکن است بهتر باشد گزینههای تأمین مالی دیگری را پیگیری کنید. شتاب دهندههای استارتاپ مبالغ سرمایهگذاری ونچر نسبتاً کمتری نسبت به منابع سرمایه دیگری مانند جذب سرمایهگذاری ونچر خصوصی با پیچدک تأمین میکنند.
از طرف دیگر، اگر به دنبال راهنمایی، دسترسی به منابع و ارتباطات هستید، برنامههای شتاب دهنده ممکن است مکان مناسبی برای شروع جستجوی تأمین مالی در مراحل اولیه باشد.
اگر علاقهمند به پیوستن به یک شتاب دهنده استارتاپ هستید، مهم است بدانید که همه شتاب دهندهها به یک اندازه تأسیس نمیشوند. فقط به این خاطر که در برنامهای شتاب دهنده قبول شوید، به این معنی نیست که پس از پایان برنامه به طور خودکار بیشترین سرمایه را جذب خواهید کرد.
بنابراین، قبل از انتخاب یک شتاب دهنده استارتاپ برای درخواست عضویت، تحقیقات خود را انجام دهید و یکی را با سابقه موفقیت خوب و ارائه خدمات راهنمایی و سایر مزایایی که به دنبال آن هستید، انتخاب کنید. انتخاب یک شتاب دهنده استارتاپ نادرست میتواند به معنای گذراندن ماهها از وقت (و پول) باشد و بر روی شرکتهای مراحل اولیه تأثیر منفی داشته باشد.Bottom of Form
فرایند اجرایی ورود به یک شتاب دهنده چگونه است؟
روند اجرایی شتاب دهندههای استارتاپ گام اول پر کردن یک فرم درخواست است. این فرمها به طور معمول اطلاعات اولیهای درباره استارتاپ شما میپرسند که شامل ایده/محصول، بازار شما، اطلاعات تراکشن، جزئیات درباره تیم و سایر اطلاعات کلیدی است.شتاب دهندههای استارتاپ از این فرمها برای پیشانتخاب متقاضیان و انتخاب استارتاپهای سرشار از وعدهها برای ادامه روند درخواست استفاده میکنند.
اگر استارتاپ شما به عنوان یک متقاضی سرشار از وعدهها در دسته اولیه درخواستها انتخاب شود، پس در مراحل بعدی فرآیند درخواست بررسی میشود. در این مرحله، عواملی مانند پتانسیل سرمایهگذاری، پتانسیل درآمدزایی، قدرت محصول/خدمات، کیفیت/تجربه تیم و سایر عوامل تصمیمگیرنده بررسی میشوند.
در این مرحله از فرآیند درخواست شتاب دهنده استارتاپ، برنامه، تعدادی از متقاضیان را برای مصاحبه پذیرش انتخاب میکند.
اگر برای مصاحبه انتخاب شوید، این نشانهای است که برنامه ی شتاب دهندهای که برای آن درخواست دادهاید، به شما و شرکت شما علاقه ی زیادی دارد. معمولاً این مصاحبهها حدود 20 تا 30 دقیقه طول میکشند و در این مدت، مصاحبهگران سوالاتی با جزئیات بیشتری از شما میپرسند تا به آنها کمک کند تا تصمیم بگیرند که آیا شما مناسب برنامه ی شتاب دهندهی آنها هستید یا خیر.
پس از مصاحبه، ممکن است از شما درخواست ارائه ی اسناد قانونی برای تکمیل ارزیابی شود. به عنوان مثال، شما ممکن است نیاز به ارائهی مدارک درآمد داشته باشید تا ادعاهایی که دربارهی درآمد فعلی استارتاپ خود کردهاید را تأیید کنید.
سرانجام، پس از بررسی دقیق شتاب دهندهها همهی متقاضیان خود را، یک تعداد مشخصی از متقاضیان را برای پذیرش در برنامه ی خود انتخاب میکنند.
تعداد دقیق متقاضیانی که برای عضویت در شتاب دهنده و دریافت تأمین مالی انتخاب میشوند، از شتاب دهنده های مختلف متفاوت است، اما معمولاً بین 30% و 60% از کسانی که مرحله ی پیشانتخاب را گذرانده و به مرحلهی ارزیابی نهایی رسیدهاند، انتخاب میشوند.
شتاب دهندهها به دنبال چه کسانی هستند؟
شتاب دهندههای استارتاپ به دنبال شرکتهایی با پتانسیل بالای رشد در عرض چند ماه هستند. همچنین نیاز دارند که شرکتها برای ورود به برنامه، یک نسخه حداقلی از محصول یا خدمتی داشته باشند که در حال حاضر کار میکند و به طور روشن کاربرد و قابلیت اثبات خود را نشان میدهد. شرکتهایی که فقط یک نمونهسازی یا یک ایده از محصول یا خدمت دارند، موردی برای برنامههای شتاب دهنده نیستند.
شتاب دهنده های استارتاپ
آیا باید به یک شتاب دهنده بپیوندید؟
بستگی به مرحلهای است که استارتاپ شما در آن قرار دارد، شتاب دهنده میتواند یک فرصت عالی باشد که هم شما به عنوان بنیانگذار و هم شرکت شما به طور کلی از آن بهرهبرده شوند. اگر هدف شما افزایش سریع رشد و موفقیت استارتاپ شما از طریق تأمین مالی و راهنمایی است، آنگاه برنامهای از شتاب دهنده ممکن است همان چیزی باشد که دنبالش هستید. آن را به عنوان گرفتن چند سال تجربه در فقط ۳ تا ۶ ماه تصور کنید.
به خاطر داشته باشید که شتاب دهندههای استارتاپ به دنبال شرکتهایی هستند که قبلاً یک نسخه حداقلی از محصول و کسب و کار را دارند. بنابراین، اگر تنها چیزی که شما دارید یک ایده یا یک نمونهسازی است و شرکت شما در مراحل قبل از تراکشن قرار دارد، شاید هنوز زمان درخواست شتاب دهندهها نباشد. با این حال، شرکت شما میتواند نامزد مناسبی برای فرزند نزدیک شتاب دهندهها، یعنی یک کارآفرین باشد.
کانادا، یک کشور پویا با بازار کار آزاد و بستر حمایتی برای استارتاپها است. و استارتاپهای کانادا مورد توجه همگان در این صنعت بوده است. ایده هایی برای استارتاپ: در ادامه، چند ایده استارتاپی جذاب را برای کانادا معرفی شده است. همچنین مقاله بهترین استارتاپ های آمریکا را نیز مطالعه کنید. پلتفرم توسعهی فناوری در […]
با گسترش فضای کارآفرینی و رونق تکنولوژی در جوامع مختلف، فرصتهای زیادی برای راهاندازی کسبوکارهای نوپا وجود دارد. با این حال، برخی موانع مهم میتوانند در مسیر توسعه این استارتاپها قرار بگیرند، از جمله مشکلات حاکمیتی، مالی و همچنین دسترسی به بازارهای جهانی. ویزای استارتاپ به عنوان یک درگاه به آینده، برای کسبوکارهای نوپا در […]
هوش مصنوعی (AI) بهسرعت در حال تبدیلشدن به یکی از کلیدهای موفقیت در دنیای کسبوکار است. مدیرانی که میتوانند از این تکنولوژی بهره ببرند، میتوانند کسبوکار خود را به سمت رشد و نوآوری هدایت کنند. در این مقاله، به بررسی اهمیت هوش مصنوعی برای مدیران و چگونگی استفاده بهینه از آن در فرایندهای مدیریتی میپردازیم. […]