برنامه‌ریزی و اجرای استراتژی محتوا: کلید به‌سوی رشد و تأثیرگذاری در بازار

content strategy
content strategy

بیاموزید چه چیزهایی در یک استراتژی محتوا وارد می‌شوند، چرا آن مهم است و چگونه می‌توانید شروع به ساخت یک استراتژی محتوا برای کسب و کار خود کنید. با استراتژی محتوای موفق، می‌توانید استراتژی بازاریابی خوبی داشته باشید، رابطه‌ای با مخاطبان هدف خود برقرار کنید و در عین حال خود را به عنوان یک متخصص در زمینه خود معرفی کنید. بهتر است از اعتمادی که از طریق محتوای با کیفیت بالا که به هدف‌های کلی خود نزدیکتر می‌شوید، بهره‌برداری کنید.

در این مقاله، ما استراتژی محتوا را تعریف خواهیم کرد، درباره اهمیت استراتژی محتوای شما بحث خواهیم کرد و همچنین هدایت‌هایی را در ارائه خواهیم داد تا شما بتوانید یک استراتژی محتوای مؤثر را توسعه دهید.

استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا، جزئیات برنامه شما برای استفاده از محتوا به نحوی است که شما را به هدف‌های کسب و کارتان نزدیکتر می‌کند. در واقع، این یک نقشه راه است برای تمام تلاش‌های بازاریابی محتوا و می‌تواند در یک استراتژی بازاریابی جامع‌تر نیز درج شود.

به طور معمول، شما می‌خواهید یک استراتژی محتوا طراحی کنید که مشتریان را در طول تمام مراحل سفر خریدار جذب و درگیر کند. با پیاده‌سازی استراتژی محتوا، شما می‌توانید انبار محتوای موجود خود را سازماندهی کنید، محتوای جدید ایجاد کنید و موفقیت محتوای خود را نظارت کنید.

چرا استراتژی محتوا مهم است؟

هر قطعه محتوا یک داستان را نشان می‌دهد و به همراه یک مجموعه محتوا، یک داستان بزرگتر را درباره شخصیت شما، تخصص شما، ارزش‌های شما و موقعیت شما در جهان روایت می‌کند. توسعه استراتژی برای محتوای خود، اطمینان می‌دهد که هر بار که شما منتشر می‌کنید، یک داستان هماهنگ را به تصویر می‌کشید.

با استراتژی محتوای مؤثر، شما فرصت‌هایی برای آموزش و خدمت رسانی به مخاطبان خود ایجاد می‌کنید، خود را به عنوان یک متخصص در بازارهای خاص خود برجسته می‌کنید و به مخاطبان خود نشان می‌دهید که چرا کسب و کار شما مهم است.

استراتژی محتوا


چگونه یک استراتژی محتوا ایجاد کنیم؟

ما فرآیند برنامه‌ریزی استراتژی محتوا را به هفت مرحله تقسیم کرده‌ایم:

  1. تعریف اهداف خود.
  2. تحقیق درباره مخاطبان هدفتان.
  3. انجام یک بررسی محتوا.
  4. انتخاب انواع محتوا.
  5. ایجاد برنامه محتوا.
  6. توسعه روش ایجاد محتوا.
  7. اندازه‌گیری موفقیت محتوا.

حالا بیایید به صورت دقیق‌تر به هر مرحله نگاهی بیندازیم.

  1. تعریف اهداف خود:

با تعیین هدف‌های خود به طور واضح و استفاده از اندازه‌گیری‌های موفقیت، می‌توانید یک استراتژی طراحی کنید که شما را به هدف‌های کسب و کارتان نزدیک‌تر کند. درباره آنچه که با محتوایتان می‌خواهید دست‌یابی کنید فکر کنید. (در این مرحله، به ویژه بر روی “چه چیزی” تمرکز کنید – در مراحل بعدی به “چگونگی” خواهیم پرداخت.) ممکن است با استفاده از روش SMART هدف‌های خود را سازماندهی کنید. یک هدف SMART هدفی است که خاص، قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی، مرتبط و زمان‌بندی شده باشد. در ادامه، چند نمونه به عنوان الگو ارائه شده است:

  • تولید 50 درصد بیشتر سرنخ‌های واجد شرایط در 90 روز.
  • دو برابر کردن تعداد دنبال‌کنندگان شبکه‌های اجتماعی در 60 روز.
  • دریافت 100 مشترک جدید ایمیل در 30 روز.
  1. تحقیق درباره مخاطبان هدفتان:

کسانی که ممکن است مشتریان پتانسیل کسب و کار شما باشند، کیستند؟ این گروه افراد مخاطب هدف شما را تشکیل می‌دهند و احتمالاً برخی ویژگی‌های مشترکی دارند که در هنگام توسعه محتوایتان باید به آنها توجه کنید. ممکن است ایجاد یک شخصیت خریدار (Buyer Persona)، یعنی تصویری خیالی از مشتری هدف خود که از آن برای هدایت فرآیند ایجاد محتوا استفاده می‌کنید، به شما کمک کند. توسعه شخصیت‌ها می‌تواند در نگاهی به نیازهای مشتریان هدف و نحوه تأمین این نیازها تسهیل‌کننده باشد.

بعضی از سوالاتی که در هنگام توسعه شخصیت خریدار می‌توانید بپرسید عبارتند از:

  • مشخصات جمعیت شناختی و روان‌شناختی آنها چیست؟
  • علایق، ارزش‌ها و نیازهایشان چیست؟
  • کسب و کار شما چگونه در زندگی آنها جای می‌گیرد؟
  1. انجام یک بررسی محتوا:

قبل از برنامه‌ریزی برای ایجاد محتوای جدید، می‌تواند مفید باشد به محتوای موجود در دسترس خود نگاهی دوباره بیندازید. در نظر بگیرید که چه نوع محتوایی را منتشر کرده‌اید، عملکرد محتوایتان چقدر خوب بوده است و آیا محتوای موجود تاکنون به دستاوردهای شرکت شما کمک کرده است یا خیر. به علاوه، در نظر بگیرید که آیا برخی از محتواهای شما عملکرد ضعیف داشته‌اند یا شما را از هدف‌هایتان دور کرده‌اند.

با ارزیابی کتابخانه محتوای فعلی خود، می‌توانید نکاتی درباره نوع محتوایی که مخاطبان هدفتان در آینده ممکن است دوست داشته باشند یا نپسندند، جمع‌آوری کنید و از این دانش برای هدایت برنامه‌های محتوایی آینده استفاده کنید.

در حال آماده‌سازی استراتژی محتوا، همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا تحقیق کنید که مخاطبان هدف شما چگونه محتوا را دریافت، مصرف و درگیری کنند و همچنین سبک ارتباطی ترجیحی آنها چیست.

انجام تجزیه و تحلیل رقبا (Competitor Analysis)

علاوه بر بررسی محتوای خودتان، احتمالاً می‌توانید از طریق تجزیه و تحلیل رقبا، درباره مخاطبان هدفتان بیشتر یاد بگیرید. ارزیابی منظره رقابتی می‌تواند به شناسایی استانداردهای صنعتی و فرصت‌هایی که می‌توانید محتوای تازه‌ای را ایجاد کنید که نقاط ضعف را پوشش داده و بهتر خدمت رسانی به مشتریان را فراهم کند کمک کند.

در طول تجزیه و تحلیل رقبا، شیوه‌های محتوایی کسب و کارهایی که به مخاطبانی مشابه مخاطبان هدف شما می‌پردازند را مورد بررسی قرار خواهید داد. نوع محتوایی که آنها منتشر می‌کنند، مکان‌های انتشار، نحوه درگیری مخاطبانشان با محتوا و موضوعاتی که پوشش می‌دهند را یادداشت کنید.

سپس، درنظر بگیرید که چه جنبه‌هایی از استراتژی محتوایی آنها را ممکن است بخواهید به‌کار ببرید و چگونه می‌توانید محتوای خود را به فراتر از آنچه آنها ارائه می‌دهند برسانید.

  1. انتخاب انواع محتوا:

حالا، درباره انواع محتوایی که می‌توانید به طور معقولی ایجاد کنید، محتمل است که مخاطبان هدفتان به آنها به‌طور مثبت واکنش نشان دهند و به شما در رسیدن به اهداف محتوایی کمک کنند، فکر کنید. همچنین می‌توانید برای مراحل مختلف سفر مشتری، انواع مختلفی از محتوا را در نظر بگیرید. برخی از انواع محتواهای رایج عبارتند از:

  • نوشته‌های وبلاگ
  • پست‌های رسانه‌های اجتماعی
  • ویدیوها
  • پادکست‌ها
  • خبرنامه‌های ایمیلی
  • مطالعات موردی (کیس‌استادی)
  • گزارش‌های فنی (وایت پیپر)
  • قالب‌ها
  • کتاب‌های الکترونیکی

با انتخاب انواع محتوایی که بیشترین منطق را برای نیازهایتان دارند، به مراحل بهینه‌سازی انواع محتوا برای پلتفرمی که قصد تمرکز بر آن را دارید، فکر کنید. به عنوان مثال، اگر قصد دارید نوشته‌های وبلاگ را در وبسایت شرکت خود منتشر کنید، ممکن است بخواهید از تکنیک‌ها و ابزارهای بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) استفاده کنید که می‌تواند به نمایان شدن محتوای شما در موتورهای جستجو مانند گوگل برای عبارت‌های جستجوی مرتبط کمک کند. یا اگر قصد دارید رسانه‌های اجتماعی را در استراتژی محتوایی خود در نظر بگیرید، ممکن است به هشتگ‌هایی که مخاطبان هدفتان ممکن است دنبال کنند یا لحظات ویرالی که به آنها پاسخ می‌دهند، فکر کنید.

دانستن اینکه چگونه انواع محتوایتان را برای پلتفرم‌های انتخابی بهینه سازی می‌کنید، یک راه برای استراتژیک فکر کردن درباره محتوایتان است.

  1. ایجاد برنامه محتوا:

در این مرحله، شما یک پایه قوی برای شروع برنامه‌ریزی استراتژیک محتوای واقعی خود دارید. بر اساس کاری که تا به حال انجام داده‌اید، بررسی کنید که در میان انواع مختلف محتوا، به چه موضوعاتی می‌خواهید بپردازید. در اینجا، موضوعاتی را در نظر بگیرید که در تلاقی تخصص منحصر به فرد شما و علاقه‌ها، ارزش‌ها یا نیازهای مخاطبان هدفتان قرار دارند. همچنین، راه‌هایی را که می‌توانید به منظور گسترش بحث‌ها درباره حوزه‌های محتوایی که تاریخچه خوبی برای شما دارند یا برای رقبای تجاری مستقیم شما به خوبی عمل کرده‌اند، بررسی کنید.

استفاده از محتوای خود در پلتفرم‌های مختلف، یک راه دیگر برای نگرش استراتژیک به محتوا است. مخاطبان ممکن است در پلتفرم‌های مختلف انتظارات ارتباطی متفاوتی داشته باشند. درباره اینکه چگونه می‌توانید محتوای مرتبط با یک موضوع را در پلتفرم‌های انتخابی خود تغییر شکل دهید، فکر کنید.

بعضی از افراد ممکن است با استفاده از تقویم محتوا یا یک تقویم سردبیری، سازماندهی برنامه محتوایی خود را مفید بدانند.

  1. ایجاد روندی برای ایجاد محتوا:

با برنامه‌ی خود در دست، شما بیشتر وضوح درباره این خواهید داشت که برای شروع تولید محتوا چه کارهایی باید انجام دهید. به افرادی که برای دستیابی به اهداف و اجرای برنامه خود نیاز خواهید داشت، فکر کنید. این ممکن است شامل متخصصان استراتژی محتوا که مسئول تحقیقات و پیدا کردن ایده‌ها برای مخاطبان هستند، ایجادکنندگان محتوا که آماده هستند در دوربین ظاهر شوند، یا نویسندگانی که می‌توانند به عنوان کارشناسان حوزه‌ی موردنظر خدمت کنند، باشد.

همچنین، ابزارهایی که در فرآیند توسعه و انتشار محتوا ممکن است نیاز داشته باشید را در نظر بگیرید. این ابزارها می‌توانند شامل سیستم مدیریت محتوا (CMS)، ابزارهای شنیدن اجتماعی یا نرم‌افزارهای ویرایش باشند.

از آنجا که شما باید به صورت منظم محتوا تولید کنید، یک روند ساده برای ایجاد محتوا به مرور زمان می‌تواند به شما کمک کند تا با ایده‌های جدید بیشتری بیایید و محتوای مداومی را ایجاد کنید که به مخاطبانتان خدمت کند و اهداف شما را گسترش دهد.

  1. اندازه‌گیری موفقیت محتوایتان:

با انتشار محتوایتان و شروع مشارکت مخاطبانتان با آن، باید یک برنامه برای اندازه‌گیری عملکرد محتوا در نظر داشته باشید. بسیاری از وبسایت‌ها، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و سیستم‌های ایمیل معیارهایی مانند تعداد بازدیدها یا کلیک‌هایی که یک قطعه محتوا دریافت می‌کند و تعداد افرادی که در طول زمان عضویت می‌کنند یا دنبال‌کردن می‌کنند را گزارش می‌دهند.

معیارهایی که بیشترین ارتباط را با اهداف محتوایتان دارند را تعیین کنید، سپس بهترین روش برای پیگیری این معیارها در طول زمان را تعیین کنید. هنگامی که شروع به مشاهده عملکرد محتوایتان می‌کنید، این برای شما پایه‌ای برای تنظیم قطعه‌های محتوا یا استراتژی به طور کلی ارائه می‌دهد.

استراتژی محتوا

گفته شده است که حتی یک برنامه بدتر از عدم وجود هرگونه برنامه است، پس تصور کنید چه نتایج عالی را با استراتژی قوی محتوای جدید خود به دست خواهید آورد. ایجاد این استراتژی نیاز به کمی کار دارد، اما حتی ساده‌ترین سازمان‌ها با بودجه‌های بازاریابی کوچک، از استفاده از آن بهره‌مند خواهند شد. و این برای دپارتمان‌های بازاریابی با هر نوع پیچیدگی، بایستی بطور مطلق انجام شود. دنبال کردن مراحلی که در اینجا ذکر شده است، شما یک استراتژی محتوا با ایده‌آل را خلق خواهید کرد که به شما در دستیابی به اهدافتان کمک خواهد کرد.

 

 

شما هم دیدگاه خود را بنویسید.