در ایجاد یک برند آنلاین، دیده شدن بسیار حائز اهمیت است. هر چه تعداد بیشتری از مخاطبان محتوای شما را آنلاین ببینند، انتظار دارید تعداد بیشتری واکنش دریافت کنید. برای ایجاد دیده شدن، بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) بر روی وبسایت صورت میگیرد. در SEO، تمرکز زیادی بر ایجاد لینکهای داخلی در وبلاگ شما به سایتهای دیگر با اعتبار قرار میگیرد. این به طور موثر اعتبار برند را ارتقا میدهد زیرا بازدیدکنندگان وبسایت شما از لینکهای معتبر و برجسته که ممکن است در سایت قرار گرفته باشند، اطمینان حاصل میکنند. هر بار که یک لینک در وبلاگ ایجاد میشود، بیشتر از محتوای جدید، نوار کناری یا حتی نظرات در پاسخ به مقالات، یک لینک منحصر به فرد به آن محل خاص ایجاد میشود.
لینک به محتوا میتواند به صورت DoFollow یا NoFollow باشد. لینک DoFollow لینکی است که به موتورهای جستجو میگوید از یک مسیر خاص که به همراه رتبه صفحهای خود است، استفاده کند تا بر روی لینک خروجی از سایت تأثیر بگذارد. به طور کلی، بازدیدکنندگان بیشتر به صفحاتی که در موتورهای جستجو رتبه بالا دارند مراجعه میکنند.
بک لینک DoFollow چیست؟
در لغتنامه بهینهسازی موتورهای جستجو، لینک دوفالو به عنوان یک ابزار استفاده میشود که به وبسایتها کمک میکند تا اعتبار خود را به وبسایتهای دیگر منتقل کنند. این انتقال اعتبار به لینکهایی که به عنوان لینکهای دوفالو شناخته میشوند، با نام “میراث لینک” شناخته میشود. جمعآوری لینکهای دوفالو به تقویت اعتبار دامنه وبسایت کمک میکند و در نتیجه به بهبود رتبهبندی کلمات کلیدی کمک میکند.
به طور پیش فرض، لینکها دوفالو هستند، بنابراین هنگام پیوند به یک وبسایت، نیازی به استفاده از rel=”dofollow” نیست.
لینک NoFollow چیست؟
لینک NoFollow یا بکلینک NoFollow ، یک لینک است که اعتبار را به وبسایتی که به آن پیوند میدهد، منتقل نمیکند. این لینکها از نظر بهینهسازی موتورهای جستجو کمکی نمیکنند.
برای تبدیل یک لینک به نوفالو، عبارت rel=”nofollow” را به کد لینک هنگام پیوند به یک وبسایت اضافه کنید.

DoFollow در ایجاد یک لینک خروجی به سایت بسیار مهم است که توسط رباتهای موتورهای جستجو که به طور مداوم در اینترنت در جستجوی محتوا به منظور ایندکس کردن به صورت صعودی هستند، قابل ایندکس کردن است. هر چه تعداد لینکهای DoFollow که به سمت وبسایت شما اشاره میکنند بیشتر باشد، اعتبار وبسایت شما بیشتر میشود و در طول زمان وبسایت شما در سایتهای مختلف موتورهای جستجو با رتبه بالا قرار میگیرد.
لینک NoFollow عکس العمل مستقیم لینک DoFollow است. این یک لینک منحصر به فرد است که هیچ پاسخگویی به رتبه صفحهای خاص خود را به سایتهای دیگر انتقال نمیدهد. هنگامی که گزینه NoFollow انتخاب شود، رباتهای موتورهای جستجو قادر به جستجو از طریق لینکها نیستند و بنابراین محتوا را نادیده میگیرند. این به معنای عدم انتظار افزایش در رتبه موتورهای جستجو است.
موتورهای جستجو مختلف استفادههای متفاوتی از لینکهای NoFollow دارند. برای گوگل، لینک توسط رباتهای جستجوی پویا جستجو خواهد شد، اما تأثیری بر رتبه صفحه گوگل که سایت با NoFollow آن را فعال کرده است، نخواهد داشت. از سوی دیگر، بینگ NoFollow لینک را جستجو نمیکند و آن را در محاسبات خود در نظر نمیگیرد. یاهو نیز لینکهای NoFollow را دنبال میکند، اما این لینکها را در محاسبات رتبهبندی خود در نظر نمیگیرد.
اگر تمرکز شما برای ساختن اعتبار با سایتهای دیگر است، باید اطمینان حاصل کنید که لینک DoFollow فعال است. این کمک میکند تا خوانندگان شما شما را به عنوان یک مرجعیت مشاهده کنند، به طور قابل توجهی به دلیل وجود لینکهای دیگر در کار شما. نقطه ضعف لینک DoFollow این است که وبلاگ شما ممکن است با نظرات اسپم بسیاری مواجه شود و برای جدا کردن هر کامنت به تنهایی نیاز به زمان دارد. لینک NoFollow اعتباری ایجاد نمیکند، اما از سوی دیگر با مشکلات اسپم مواجه نمیشود. همچنین توصیه میشود برای لینکهای ناشناس از تگ NoFollow استفاده کنید.
چه زمانی که باید از یک بکلینک NoFollow استفاده شود؟
بکلینک NoFollow باید زمانی استفاده شود که نخواهید اعتبار را به وبسایتی که به آن پیوند میدهید، منتقل کنید یا آن را تأیید کنید. به عنوان مثال، بکلینکهای NoFollow اولین بار توسط موتورهای جستجو در سال ۲۰۰۵ تشخیص داده شدند وقتی هنگامههای اسپمی در نظر گرفته شد. وبمسترها قادر بودند لینکها را در بخش نظرات به صورت NoFollow قرار دهند تا وبسایت از نظر اسپمکردن نظرات با لینکها بهرهبرداری نکند.
سایر مواردی که ممکن است بخواهید از NoFollow استفاده کنید، شامل لینکهای حامی، لینکهای مشارکتی یا محتوای تولیدشده توسط کاربران است.

نتیجه گیری و خلاصه ای از تفاوت ها
- لینکهای دوفالو امکان ایجاد اعتبار با بازدیدکنندگان را از طریق رتبهبندی موتورهای جستجو فراهم میکنند.
- لینکهای نوفالو امکان ایجاد اعتبار در موتورهای جستجو را نمیدهند.
- محتوای دوفالو در موتورهای جستجو ایندکس میشود و محاسبات موتورهای جستجو ترتیب قرارگیری در نتایج جستجو را تعیین میکنند.
- محتوای نوفالو در هنگام انجام محاسبات موتورهای جستجو مورد توجه قرار نمیگیرد.
- لینکهای دوفالو با مشکل دریافت نظرات اسپم مواجه میشوند.
- نظرات نوفالو در معرض خطر دریافت نظرات اسپم نیستند.
- رباتهای موتورهای جستجو محتوای دوفالو را پویا جستجو میکنند و آن را در موتورهای جستجو ایندکس میکنند.
- رباتهای موتورهای جستجو ممکن است محتوای نوفالو را دنبال کنند یا همراه با انجام محاسبات از آن استفاده نکنند.
- توصیه میشود لینکهایی که قابل اعتماد نیستند با نوفالو علامتگذاری شوند.