زامبی پیج: راه‌کارها و چالش‌های مبارزه با صفحات مرده در وب

زامبی پیج
زامبی پیج

صفحات زامبی چیستند؟

زامبی پیج ها اکنون، “نه زنده‌اند و نه مرده” در دنیای بهینه‌سازی موتورهای جستجو چه معنی دارد؟ این به این معنی است که این صفحات ترافیک کمی در وبسایت شما ایجاد می‌کنند و برای موتورهای جستجو قابل تشخیص بودن آنها به مشکل می‌خورد. آنها به سایت شما در رتبه‌بندی نتایج جستجو کمک نمی‌کنند، بازدیدکنندگان را تشویق به بررسی سایت شما نمی‌کنند و به طور کلی، بسیار بیهوده هستند! صفحات زامبی مانند آن قطعه بی‌استفاده و نازیبایی در اتاق نشیمن شما هستند که واقعاً باید آن را از بین ببرید، اما به این دلیل که کار زیادی است، این کار را انجام نمی‌دهید.

چرا صفحات زامبی وجود دارند؟

صفحات زامبی به دلایل مختلفی ایجاد شده‌اند. این دلایل شامل محتوای غیرمرتبط و جذاب نبودن، عدم به‌روزرسانی صفحه به صورت منظم و ایجاد صفحه تنها به خاطر استفاده از برخی کلمات کلیدی است. به عنوان مثال، هنگامی که در گوگل عبارت “دانلود تصاویر استوک رایگان” را جستجو می‌کنید، ممکن است نتیجه‌ای وجود داشته باشد که شما را به یک سایت کاملاً غیرمرتبط درباره موسیقی هدایت کند، زیرا مدیران وب از کلمات کلیدی خاصی در آن صفحه استفاده کرده‌اند. پس از مدتی، آن صفحه به یک صفحه زامبی تبدیل خواهد شد. به طور کلی، این مانند ویدیوهای کلیک‌بیت در یوتیوب است که در ابتدا ممکن است باعث بالا رفتن تعداد بازدیدها شوند، اما پس از مدتی، باعث آسیب رساندن به صداقت کانال و همچنین از دست دادن اعضای مشترک می‌شوند.

گوگل در چندین بار بیان کرده است که صفحات برای کاربران باید ایجاد شوند، نه برای موتورهای جستجو، و فریب دادن کاربران منجر به قدیمی شدن صفحات خواهد شد.

در بحث درباره صفحات زامبی، ممکن است عوامل دیگری نقش بیافتد. عواملی مانند عدم سازگاری صفحات با موتورهای جستجو و عدم واکنش‌پذیری آنها در مقابل SEO می‌تواند وجود داشته باشد.

چرا باید با صفحات زامبی برخورد شود؟

همانطور که در بالا ذکر شد، صفحات زامبی “دشوار” به تشخیص موتورهای جستجو هستند، اما با این حال توسط آنها فهرست‌بندی می‌شوند. “پس، این یعنی چه؟” شما می‌پرسید. این بدان معنی است که در حدی که صفحات قوی شما با محتوای خوب معیارهایی مانند اعتبار دامنه و موارد مشابه را افزایش می‌دهند و ترافیک آلی را به همراه می‌آورند، صفحات زامبی این معیارها را کاهش داده و ترافیک قابل ارزشی به همراه نمی‌آورند. صفحات زامبی نه تنها کاربران را از کاوش در وبسایت شما باز می‌دارند، بلکه رتبه وبسایت شما را نیز آسیب می‌زنند. حالا نام زامبی بیشتر معنا می‌دهد. آنها صفحات مرده‌ای هستند که در نهایت وبسایت شما را نابود خواهند کرد.

زامبی پیج‌

چگونه می‌توانیم این مشکل را حل کنیم؟

  1. شناسایی صفحات زامبی:

می‌دانیم که صفحات زامبی تقریباً هیچ ترافیک آلی تولید نمی‌کنند. با این در نظر، می‌توانیم به دنبال صفحاتی در سایت خود بگردیم که به اندازه کافی بازدید ندارند، اما این فرآیند ممکن است بسیار دشوار باشد اگر ندانیم از کجا شروع کنیم. این به خاطر این است که برای ما بررسی تک تک صفحات سایت عادی بسیار زیاد است. اما با کمک Google Analytics، می‌توانیم به راحتی معیارهای صفحات ضعیف‌تر را بررسی کنیم.. یک روش قابل اعتماد دیگر برای شناسایی صفحات زامبی استفاده از Google Search Console است.

  1. بهبود محتوای خود:

گوگل به صفحاتی که محتوای بی‌ارزش و بی‌تعامل دارند، رضایت نمی‌بخشد. هر چند روش‌های بهینه‌سازی موتور جستجو به سایت شما کمک می‌کنند تا در نتایج جستجو بهتر رتبه بگیرد، اما محتوای خوب مطمئن می‌شود کسانی که سایت شما را بازدید می‌کنند، با آن در ارتباط بوده و درگیر شوند. هیچ کس به طور دقیق نمی‌داند چگونه الگوریتم گوگل محتوای بد را تشخیص می‌دهد، اما ما می‌دانیم که برای هر قطعه محتوا که وجود دارد، گوگل هزاران یا حتی میلیون‌ها نمونه را برای مقایسه دارد.

با این حال، به راحتی می‌توانیم دریابیم که یک مقاله با عنوان “۵ روش برای کسب بازدید در سال ۲۰۱۵” توسط افرادی که در سال ۲۰۲۱ در گوگل عبارت “چگونه بازدید بیشتری بگیریم” را جستجو می‌کنند، مشاهده نخواهد شد. بنابراین، مهم است که صفحات خود را در حد توانتان با بهترین محتوایی که می‌توانید به‌روز رسانی کنید. با شروع از وبلاگ‌هایی که کمتر از ۵۰۰ کلمه دارند و به تدریج به صفحاتی که مدت زمان طولانی نبوده اند به‌روزرسانی کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که وبلاگ نمی‌تواند تنها راهی برای تولید محتوای خوب باشد. از انتشار ویدئوها، اینفوگرافیک‌ها و راهنمای‌های عملی در سایت خود هم استفاده کنید. همیشه به عبارت بزرگوارانه یک شخص به نام بیل توجه کنید: “محتوا پادشاه است!”

  1. صفحات خود را برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو سازگار کنید:

ببینید، آرزو می‌کنم بتوانم به شما بگویم که در یک جهان ساده زندگی می‌کنیم که در آن کار سخت کردن و ایجاد محتوای خوب یا ارائه محصولات و خدمات خوب، مطمئن می‌کند که شما میلیون‌ها بازدید و مشتری را دریافت خواهید کرد و شما باید نگران چیزی جز کار کردن بر روی آنچه که در این دنیای دیجیتال دارید، نباشید. واقعاً آرزو می‌کنم همه چیز به این سادگی باشد، اما واقعیت چندان ساده نیست. دلیل آن بسیار ساده است: در اینترنت 1.88 میلیارد وب‌سایت وجود دارد و اگر به نحوی به چشم‌انداز دیگری نباشید، هیچ راهی برای دیده شدن وجود ندارد!

اما نگران نباشید، ساختن صفحاتی که بتوانند برجسته شوند واقعاً غیرممکن نیست. می‌توانید با پیاده‌سازی کلمات کلیدی مرتبط، ارزیابی محتوا، بهبود سرعت و پاسخگویی صفحه و بهینه‌سازی URL خود، شروع کنید.

  1. حذف صفحات زامبی:

شما بهترین تلاش را کردید تا ویروس از گسترش خود جلوگیری کنید، اما در نهایت بهترین راه برای از بین بردن عفونت چیست؟ کشتن زامبی‌ها در سر است؟ یا سوزاندن آن‌ها؟ چرا فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی درباره روش‌های مختلفی برای کشتن مرده‌های متحرک حرف می‌زنند؟ به هر حال… آنچه سعی دارم برسانم این است که شما همیشه نمی‌توانید صفحات خود را از تبدیل شدن به صفحات زامبی نجات دهید. شاید زمان یا منابع کافی برای تعمیر هر کدام از آن‌ها نداشته باشید. گاهی بهتر است صفحات زامبی خود را قبل از اینکه معیارهای بهینه‌سازی موتورهای جستجو و سرعت عملکرد شما را به پایین بکشانند، حذف کنید.

زامبی پیج‌

 

همیشه بهتر است چند صفحه خوب داشته باشید به جای داشتن تعداد زیادی صفحه مرده. علاوه بر این، این همه صفحه را برای گوگل فهرست کردن، دست کم کردن نخواهد بود. فقط مراقب باشید کدام صفحات زامبی را تصمیم به کشتن در سر بگیرید. به عنوان مثال، شاید بخواهید تب‌های دسته‌بندی یا اعلانات قانونی را حفظ کنید زیرا حذف آن‌ها ممکن است عملکرد سایت شما را تحت تاثیر قرار دهد. صفحات قدیمی و منسوخ شده مانند وبلاگ‌ها (به عنوان مثال، توانایی شروع یک کسب و کار در طول دوران ویروسی که در ۵ سال آینده احتمالاً مورد علاقه مردم نخواهد بود)، خدمات و محصولاتی که دیگر ارائه نمی‌دهید. در واقع هر صفحه‌ای که ارزشی برای دامنه شما ارائه نمی‌دهد، را در نظر داشته باشید تا حذف کنید.

 

شما هم دیدگاه خود را بنویسید.